Sultanbeyli ve Ataşehir metrolarının ardından yapımı duran üçüncü metro olan Kaynarca-Pendik-Tuzla Metrosu’nda inşaat çalışmaları yeniden başladı.
İSTANBUL – İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) tarafından 2 yıl aradan sonra yapımına yeniden başlanan Kaynarca-Pendik-Tuzla Metro Hattı için Pendik’teki merkez şantiyede tören düzenlendi. Törende konuşan İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu, sözlerine Suriye’de İdlib’de hain saldırı sonucu hayatını kaybeden Türk askerlerine rahmet dileyerek başladı. İmamoğlu, “Şehit olan 6 askerimiz için üzüntülü olduğumu ifade ediyorum. Ruhları şad olsun. Bütün milletimizin başı sağ olsun. Bu üzücü olaylar hepimizin canını yakıyor. Burada bulunan-bulunmayan bütün vatandaşlarımızı derinden üzen bir süreç. Umuyorum her birimizin, ülkemizin hatta bütün dünyanın beklentisi olan barışa kavuşma konusunda sorumluluğunu tam olarak yerine getiren ülkelerle birlikte barışı hep birlikte tesis ederiz. Çok üzüntülüyüz, başımız sağ olsun” diye konuştu.
Kaynarca-Pendik-Tuzla hattı inşaatı 2018’de durdu
İmamoğlu, göreve geldiklerinde seçim sürecinde söz verdikleri gibi ulaşıma ve raylı sistem yatırımlarına öncelik verdiklerini belirterek, Kaynarca-Pendik-Tuzla Metro Hattı’nın İstanbul’un doğusundaki en önemli raylı sistemlerden biri olduğunu söyledi. İstanbul’daki düzensiz ulaşım planlama sistemini bir düzene kavuşturmak, finansmanını oluşturmak için büyük çaba harcadıklarını dile getirdi. İmamoğlu, “Biliyorsunuz, İstanbul Büyükşehir Belediyesi olarak ihaleye çıkılmış, ancak yapımı 2 yıl önce duran Çekmeköy-Sancaktepe-Sultanbeyli ve Ümraniye-Göztepe-Ataşehir metrolarının inşaatlarını yeniden başlattık. Bugün de Nisan 2017’de yapımına başlanan, ancak hakediş ödemelerinin yapılamaması nedeniyle Ekim 2018’de duran Kaynarca-Pendik-Tuzla Metro Hattı’nın inşaatını yeniden başlatıyoruz. Bu metro hattında, fiziki imalat şu anda, maalesef sadece binde iki. Tabiri caizse inşaata sıfırdan yeni başlayacağız diyebiliriz” dedi.
Yatırımın durma bedeli 730 milyon lira
İmamoğlu, Kaynarca-Pendik-Tuzla Metro Hattı’nın 2017 keşif bedelinin 1 milyar 613 milyon lira olduğunu, 2020’nin güncellenmiş fiyatlarıyla ise ihale bedelinin 2 milyar 340 milyon lirayı aştığını aktardı. İmamoğlu, “Demektir ki, bu hat bir önceki İBB yönetimi tarafından durdurulmasaydı, zamanında bitirilseydi bugün karşı karşıya kaldığımız 730 milyon liraya yakın fiyat farkıyla yüzleşmemiş olacaktık” şeklinde konuştu.
“Çabalarımız sadece 8 hatla sınırlı kalmayacak”
İmamoğlu, Fransız Kalkınma Ajansı’ndan elde ettikleri 86 milyon avro kredi ile yatırımı başlatacaklarını söyledi. Haziran 2019’da göreve geldiklerinde İstanbul’daki 8 metro hattının inşaatını durmuş olarak bulduklarını hatırlatan İmamoğlu, “Raylı sistemlerde çok ciddi finansman sıkıntısı ve teknik sorunlar vardı. Bu konuda çok fedakarca tüm mesaisini bu sürece harcayan yol arkadaşlarım var. Çabalarımız sadece bu 8 hatla da sınırlı kalmayacak. İstanbul’umuzun metro hattına duymuş olduğu ihtiyacı, bütün İstanbullular en az benim kadar biliyorlar. Bu anlamda örneğin; İstanbul’ un batı yakası da çok ihmal edilmiş bir bölümü. Beylikdüzü, Esenyurt çevresi bu anlamda çokça ihmal edilmiş. İstanbul’un en yoğun nüfus alan bölgelerinden biri. Zira şu anda o bölgede, sadece dört ilçenin nüfusu yani metro bekleyen nüfusu 2,5 milyon kişi. İncirli- Beylükdüzü Metro Projesi, yıllardır rafta bekliyor. Bu konuda hızlıca adım atmak istiyoruz” ifadelerini kullandı.
“Projesi olmadan ihalesi yapılmış”
İmamoğlu, “Mahmutbey-Esenyurt Metro Hattı’mızda ne yazık ki, durdurulmuş durumda. İncirli-Beylükdüzü Metro ile Mahmutbey-Esenyurt Metro hatlarını o bölgede birleştirmek niyetindeyiz. Nedir ilginç tespitimiz? Mahmutbey-Esenyurt Hattı’nın ihalesi yapılmış. Hiç başlanmamış ne yazık ki. Ama daha ilginci, Mahmutbey-Esenyurt Hattı’nın projesi yok. Projesi olmadan ihalesi yapılmış” dedi. İmamoğlu, geçmişte yapılan bu tür yanlışların, alelacele, apar topar, bir takım siyasi mesajlar vermek adına yapıldığının altını çizdi. İmamoğlu, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Mahmutbey-Esenyurt Hattı gibi yüksek maliyetli bir hattımızdır. Bundan sonraki sürecin tüm teknolojik gelişimlere rağmen, 3 ila 4 yıl süreceğini düşündüğümüzde, İstanbul’un kaybettiği zamanı da, 2017’de yapılan ihalelerden bu yana kaybedilmiş ve bundan sonra da yapımıyla ilgili düzenli bir şekilde süreci organize ettiğinizde, bir hattın bitimi yaklaşık 7 ile 7 buçuk yılı bulmasına sebep olunuyor. Bütün bunlar aslında sürecin planlanmasıyla ilgili derin yanlışlar.”
Mecidiyeköy-Mahmutbey hattında geri sayım başladı
Başkan İmamoğlu, teknolojinin ilerlemesine rağmen titizlik ve teknik gerektiren metro yatırımlarının zaman aldığını söyledi. İmamoğlu, “Birkaç ay sonra İstanbul’u çok rahatlatacağını düşündüğümüz Mecidiyeköy-Mahmutbey Metro Hattı’nı bu tertipli ve planlı çalışmalarla birlikte, bir kısım eksikliklerini gidererek, revizyonlarını yaparak inşallah İstanbulluların hizmetine kavuşturacağız. Çok değerli bir hat. Bu hat bir günde yaklaşık 400 binin üzerinde insan taşıyacak olan bu hattın aynı zamanda metrobüsteki yoğunlaşmayı da hafifleteceğini şimdiden öngörüyoruz. Bir diğer önemli hat ise, Haliç kıyısında yıllardır o bölgedeki tarihi alanı da meşgul eden, aynı zamanda bir nevi görüntü kirliliğine dönüşmüş olan Eminönü-Alibeyköy Tramvay Hattı’dır. Bu hattı da çok hızlı bir şekilde tamamlayacağız. İnşallah bu yıl içerisinde bu hattımızı da İstanbullularla buluşturmuş olacağız. Bütün bu yatırımlarla İstanbul’daki raylı sistemin toplu ulaşımdaki payı yüzde 20,5’ten yüzde 30’lara varmış olacak” şeklinde konuştu.
Gece metrosu yoğun talep görüyor
İmamoğlu, İstanbul’un 24 saat yaşayan bir şehir olması nedeniyle gece metrosu uygulamasını başlattıklarını ve uygulamanın vatandaşlardan yoğun talep gördüğünü kaydetti. İmamoğlu, “Zarar ederiz ama yapmalıyız dediğimiz bu hizmet artık 24 saat yaşayan bir kentte kar eden bir bölüme dönüşmüş durumda” dedi.
İnternet çalışmaları yürütülüyor
İmamoğlu, metro inşaatlarını iş güvenliği için çok sıkı bir denetimden geçireceklerine ve raylı sistemlerdeki hava kirliliğini analiz etmek amacıyla da çalışma yürüttüklerine dikkat çekti. İmamoğlu, “Metrolarda sürdürülebilir iletişimi sağlamak amacıyla internet, Wi-fi ve diğer hizmetler konusunda da çalışma sürdürüyoruz. Gelişmeleri sizlerle beraber mutlaka paylaşacağız” ifadelerini kullandı.
Projenin teknik detayları
Toplam 12 kilometrelik 8 istasyonlu Kaynarca-Pendik-Tuzla Metrosu’nda bağımsız 2 metro hattı yapılacak.
1. Hat: 7,7 kilometre uzunluğunda ve 6 adet istasyonu bulunan “Tavşantepe-Tuzla Hattı.” Bu metro, Kadıköy-Tavşantepe Metro Hattı’nın devamı niteliğinde olacak.
2. Hat 4,1 kilometre uzunluğunda ve 2 adet istasyonlu “Pendik Merkez-Kaynarca Hattı.” Bu hat ise Hastane İstasyonu’nda bağlanacağı Tavşantepe-Sabiha Gökçen Havalimanı Metrosu’nun devamı niteliğinde olacak.
Kadıköy İstasyonu’ndan hareket eden trenlerin bir kısmı Tuzla İçmeler İstasyonu’na, bir kısmı da Sabiha Gökçen Havalimanı İstasyonu’na gidecek. Sabiha Gökçen Havalimanı’ndan kalkacak trenlerin de bir kısmı Kadıköy İstasyonu’na, bir kısmı Pendik Marmaray İstasyonu’na gidecek.
“Kaynarca-Pendik-Tuzla Metro Hattı”nın 6 tüneli, tünel açma makinesi TBM ile kazılacak. Bilet holleri aç-kapa olarak yapılacak. Diğer 2 istasyonun peron ve bilet holü komple aç-kapa yöntemiyle inşa edilecek.
Hattın önemi daha iyi anlaşılsın diye Kaynarca-Pendik-Tuzla Metrosu’nun entegrasyon sistemiyle ilgili de bilgiler vermek istiyorum. Burada yapılacak her 2 metro, Kaynarca İstasyonu’nda zemin altında birbiriyle entegre olacak.
Ayrıca Marmaray Hattı ile İçmeler, Pendik ve Ayrılıkçeşmesi istasyonlarında, yapım aşamasında olan Dudullu-Bostancı Metro Hattı ile Kozyatağı İstasyonu’nda, yine yapım aşamasındaki Ümraniye-Ataşehir-Göztepe Metrosu ile de Yenisahra İstasyonu’nda entegrasyon sağlanacak.
İstanbullular, Tuzla’dan, Pendik’ten, Sabiha Gökçen Havalimanı’ndan raylı sistemle şehrin pek çok noktasına hızlı ve konforlu bir ulaşım imkanına sahip olacak.