İzmir’in Karşıyaka Belediyesi, Büyük Önder Mustafa Kemal Atatürk’ün, “Geldikleri gibi giderler” sözünü söylediği ‘Kartal 2 istimbotuna talip oldu.
Mustafa Kemal Atatürk’ün, İstanbul’u işgal eden İtilaf Donanması için “Geldikleri gibi giderler” sözünü söylediği, 2014 yılında hurdaya ayrılan Tuzla’daki ‘Kartal 2’ istimbotunun müzeye dönüştürülmesi için Kartal İstimbotu’nu Kurtarma ve Yaşatma Platformu kuruldu. Platform üyelerinin yoğun çabası sonucunda istimbot “batık” olmaktan kurtarıldı. İstimbota, Karşıyaka Belediyesi talip oldu.
“Kartal 2, Karşıyaka’ya yakışır”
Karşıyaka Belediye Başkanı Hüseyin Mutlu Akpınar, ilçenin, Milli Mücadele ruhunun açıkhava müzesi olduğunu belirtti. Akpınar, “Her sokağımızda, her meydanımızda, bize o kutlu günleri anlatan bir hatıra ile karşılaşırsınız. Karşıyaka, Atatürk’ün ilçesi. Annesi, bizim bağrımızda yatıyor. Ulu Önder’in, tarihi cümleleri sarf ettiği bu istimbot da Karşıyaka’mıza çok yakışır. Restorasyonunu yapmaya ve bu değerli hazineyi Karşıyaka’mızda müze olarak halka sunmaya talibiz. Bunun için girişimlerimizi sürdüreceğiz” dedi.
“Karşıyaka’nın desteği önemli”
Kartal İstimbotu’nu Kurtarma ve Yaşatma Platformu Başkanı Emekli Amiral Cem Gürdeniz ise, “Karşıyaka Belediyesi’nden bu teklifin gelmesi son derece anlamlı ve özel. Belediye başkanımız Hüseyin Mutlu Akpınar’a, Atatürk’ün mirasına sahip çıkmasından dolayı şükranlarımı sunuyorum. Karşıyaka’nın desteğini arkamızda hissetmek çok önemli. Bunu bilmek, bize çalışmalarımızda güç verecek” diye konuştu.
“Çelik ormanın içinden geçiyorduk”
Öte yandan Atatürk’ün yaveri Cevat Abbas, 1939 yılında yayımladığı kitabında, “Atatürk ile askeri ulaşımın köhne bir motoru ile deniz ortasındaki çelik ormanının içinden geçiyorduk. Atatürk’ün zarif dudaklarından ‘Geldikleri gibi giderler’ cümlesini işittiğim zaman, mütarekenin doğurduğu derin ve elemli ümitsizliği derhal unutmuştum” demişti.
Hollanda’da, 1911 yılında yapılan ve o zamanki adı “Enterprise” olan istimbot, Fransızlar tarafından İstanbul’a getirilmişti. 100 tonluk 22 metre boyundaki tekneye, Milli Mücadele’nin kazanılmasıyla Seyr-i Sefain yönetimince “Kartal” adı verilmişti. 1933’te İstanbul Liman İşletmesi’ne, 1939’da Devlet Demiryolları’na, 1952’de Denizcilik Bankası İstanbul Liman işletmesi’ne devredilen tekne, 14 Temmuz 1942 tarihinde Çanakkale’de batan ‘Atılay denizaltısı’nın aranmasında kullanıldı. 1974 yılında ‘Kartal II’ adıyla özel sektöre geçti. 2014 yılında ise ekonomik ömrünü tamamlayarak, hurdaya ayrıldı ve Tuzla’da kaderine terk edildi.