İzmir Büyükşehir Belediyesinin, çevreci ulaşım çalışmaları hem ekonomiye hem de doğaya kazandırdı. Çalışmalarla, 300 bin TL’lik tasarruf sağlandı.
Başlattığı çevre yatırımlarıyla yerel yönetimler arasında özel bir yere sahip olan İzmir Büyükşehir Belediyesi, toplu ulaşımda da “yeşil devrime” imza attı. Belediyenin çevreci ulaşım çalışmaları hem doğa hem de ekonomiye kazandırdı. Büyükşehir Belediyesi, çevreci gemiler ve tramvay, metro, banliyö gibi raylı sistem projeleriyle karbon salımını düşürme yönünde çalışmalar başlattı. Çalışmalar, otobüslerle birlikte yeni bir boyut kazandı. 20 adet elektrikli otobüs ile “Türkiye’nin toplu ulaşımda hizmet veren en büyük tam elektrikli” otobüs filosuna sahip olan ESHOT Genel Müdürlüğü, bu araçları yine kendi ürettiği elektrikle çalıştırıyor.
300 bin TL tasarruf
ESHOT’un Buca’daki atölye binalarının çatılarında toplam 10 bin metrekarelik alanda kurulan güneş enerjisi santrali, Ağustos 2017’de tam kapasiteyle enerji üretimine başladı. 7 aylık sürede 650 bin kilovat elektrik enerjisi üretilerek 300 bin liralık tasarruf sağlandı. Bu üretim değeriyle 8 bin ağacın bir günde filtreleyeceği miktara eşit olan 320 tonluk karbondioksit salımının da önüne geçilmiş oldu.
3 bin 680 adet fotovoltaik panelden oluşan güneş enerjisi santrali, yıllık yaklaşık 1 milyon 380 bin kilovat elektrik enerjisi üretecek. Böylelikle yılda ortalama 5 bin tonluk karbon salımının önüne geçilecek. ESHOT’un elektrikli otobüsleri atölye, garaj ve son duraklar olmak üzere 12 noktada şarj ediliyor. Ayrıca üretilen elektrik, ESHOT’un Buca’daki atölye ve binalarında da kullanılıyor.
Akaryakıttan da tasarruf
Elektrikli otobüs filosu, ilk sefere başladığı 2 Nisan 2017’den bu yana 30 milyona yakın yolcu taşıdı. Filo sayesinde İzmir’in toplu ulaşımında 448 bin 788 litrelik akaryakıt kullanımından da tasarruf edildi. Bunun yanı sıra 1203 ton karbondioksit salımının önüne geçilmiş oldu. Yaklaşık bir yıllık süre içinde akaryakıtla çalışan otobüslerin yaratacağı salımı temizleyebilmek için 30 bin 197 ağaca gereksinim duyulacaktı.
Ayrıca ESHOT bütçesinde ciddi bir pay alan yakıt, bakım, onarım ve işletme giderleri de, güneş enerjisi santralinin hayata geçmesiyle büyük oranda düşmeye başladı.