CHP Genel Başkan Yardımcısı Ali Öztunç, AK Parti’nin halk ve çevre sağlığı tehdidi olduğunu ileri sürdü.
Partisinin Doğa Hakları ve Çevreden Sorumlu Genel Başkan Yardımcılığı görevini yürüten Öztunç, 600 ton asbest taşıdığı iddia edilen, Nae Sao Paulo adlı uçak gemisinin Aliağa gemi söküm bölgesine getirilmesine izin verilmesine tepki gösterdi.
Öztunç, yazılı açıklamasında, 1963-2000 yılları arasında Fransız Donanması’nda kullanılan Nae Sao Paulo uçak gemisinin, Brezilya Donanması’nda kullanıldıktan sonra hurdaya ayrıldığını ifade etti.
Geminin Fransa’nın nükleer denemelerinde kullanıldığı, nükleer serpintiler ve 600 ton asbest içerdiğinin iddia edildiğini dile getiren Öztunç, şunları aktardı:
”TMMOB İl Koordinasyon Kurulunun verdiği bilgilere göre, İzmir Aliağa Nemrut Körfezi’nde yaklaşık 380 bin metrekare arazide 22 gemi söküm tesisinde yılda yaklaşık 900 bin ton hurda gemi sökülmekte, parçalanarak özellikte demir-çelik sektörü için hammadde girdisi sağlanmakla birlikte, gemi sökümünün yarattığı çevre kirliliği ve işçi sağlığına yönelik oluşturduğu riskler bölge için ciddi bir sorun olmaya devam etmektedir. Aliağa’ya getirilmesi için izin verilen Brezilya gemisiyle ilgili soru önergemize Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı, sorularımızı genel geçer cevaplarla geçiştirmiş, ‘bahse konu geminin ülkemize getirilmek istendiğine ilişkin bakanlığımıza yapılan bir notifikasyon (ön bildirim) yapılmamıştır.’ cevabı vermişti. 1 yıllık süreçte, atık yönetimine dair nasıl tedbirler alındı, bir kez daha aynı soruları bakanlığa göndereceğiz. Maalesef AK Parti’nin atık yönetimindeki paradoksları nedeniyle ülkemiz radyoaktif, asbestli, tehlikeli atık ve kimyasalların tehdidiyle karşı karşıyadır. AK Parti’nin atık politikası, evde tozu toprağı halının altına süpürmekten farksız. AK Parti, halk ve çevre sağlığı tehdidi olmaya başlamıştır.”
Öztunç, Aliağa bölgesinin hali hazırdaki sanayi tesislerinden dolayı birçok sağlık sorunun da yaşandığı, kümülatif ve sağlık etki değerlendirmesi raporlarında kirlilik değerleri ve buna bağlı sağlık sorunlarının en üst seviyelerde yaşandığı bir yer olduğunu ileri sürerek, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı Murat Kurum’un yaıtlamasını istediği şu soruları sordu:
”Hindistan’ın sökmeyi reddettiği geminin Türkiye’de sökülmesi işlemiyle ilgili bakanlığınıza izin başvurusu yapılmış mıdır? Yapılmışsa ne yanıt verilmiştir?Sıfır atık kampanyası çalışmaları yürüten kurumunuzun, halk ve çevre sağlığı açısından da tehdit içeren tehlikeli atıkların Türkiye’ye getirilmesine yönelik izin vermesi bir çelişki değil midir? Bahsedilen geminin nükleer serpinti ve asbest konusunda ölçüm ve analiz yapılmış mıdır? Yapılmış ise sonuçları nelerdir? Söküme getirilen gemide ne tür tehlikeli maddeler kullanıldığına dair envanter çalışması yapılmış mıdır? Söküme getirilen gemiye ait gemi geri dönüşüm planları hazırlanmış mıdır? Söküme getirilen geminin, tehlikeli atıklarından ve kontamine olan yapılardan arındırılması için hangi çalışmalar yapılmıştır? Geminin asbestten arındırıldığına dair herhangi bir bilimsel rapor bulunmakta mıdır? Atık gemilerin ithalatı için bir zorunluluk olan uluslararası geçerliliği olan bir notifikasyon bulunmakta mıdır? Gemi Söküm Yönetmeliği gereğince, söz konusu geminin tüm atıklardan arındırıldığına dair belgesi var mıdır?”
Hibya Haber Ajansı