Sürdürülebilir Ulaşım Kongresi’nde İstanbul’un otopark sorunu mercek altına alındı. Otoparkların mevcut durumu, ekonomisi ve sorunlarına yönelik çözüm önerileri paylaşıldı. Kongrede trafik yoğunluğunun depremden sonra en önemli ikinci sorun olduğuna işaret edildi.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin “Sürdürülebilir Ulaşım Kongresi” kapsamında İstanbul’un otopark sorunu mercek altına alındı. İSPARK Genel Müdürü Murat Çakır, İSPARK‘ın teknolojik dönüşüme önem verdiğini söyledi. İlk etapta sahada nakit ödeme yerine kartlı, mobil ödeme gibi seçenekleri hayata geçirdiklerini belirtti. Aynı zamanda kamera ile plaka okuma, mobil uygulamaların yenilenmesi gibi çalışmaları ön plana aldıklarını vurguladı. Çakır, “Birçok yenilikçi adımı 2020 yılında hayata geçirmeyi planlıyoruz. Elektrikli araçlar için şarj istasyonları kurmayı düşünüyoruz. Bisiklet ve elektrikli bisiklet gibi yeni alanlarda olmayı hedefliyoruz” dedi.
Trafik yoğunluğu en önemli ikinci sorun
Sabancı Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Eren İnci, İstanbul’un en önemli sorununun deprem olduğunu ve bunu trafik yoğunluğunun takip ettiğini söyledi. Eren “Bir otomobilin yaşam süresinin yüzde 5’i hareket halinde geçiyor. Geri kalan sürede ise park halinde bekliyor. Bu park halinin bir ekonomisi olduğunu görüyoruz. Bu oldukça önemli bir konudur ancak başka yerlerde” şeklinde konuştu. Park alanının önemli bir ara ürün olduğunu söyleyen İnci, büyük bir arazi kullanımına dayanan bu ürün için kısa vadede doğru fiyat belirlenerek, çözüm yaratılabileceğini anlattı. İnci, park yeri arama ve bu sürede harcanan kaynakları karşılayacak optimal bir ücretlendirme yoluyla doğru bir ekonominin yaratılması gerekliliğine değindi. Böylesi bir çalışmanın yapılabilmesi için kaç aracın park yeri arayışında olduğuna yönelik çalışmalar yapılması gerektiğini vurguladı.
“Bütünsel yaklaşarak bu sorunu çözmek mümkün”
Marmara Üniversitesi Öğretim Üyesi Dr. Abdullah Demir, “İstanbul’da Otopark Yönetimine İlişkin Temel Sorunlar ve Çözüm Önerileri” adlı bir sunum yaptı. Otoparklarda ilk saat sonrasında ücret artışının düşük olmasından dolayı, 70 dakika civarında olan yol üstü parklanma süresinin, 120 dakikaya çıktığına değinen Demir, “Bu ücretlendirme politikasının yanlış olmasından kaynaklanıyor” dedi. Demir, otopark işletmeciliği, yerel yönetimler, merkezi yönetim olmak üzere her seviyede sorunlar olduğunu ve bunların çözülmesi ile mesafe alınabileceğini kaydetti. Demir, “İstanbul’a bütünsel yaklaşarak bu sorunu çözmek mümkün” ifadesini kullandı.